बिहार की राजनीतिक दिशा को बदलता पिछड़ा और दलित समुदाय, Backward and Dalit Communities changing the political direction of Bihar,https://rroshanravi.blogspot.com/2020/04/backward-and-dalit-communities-changing-political-diraction.html?m=1

     बिहार  की राजनीतिक दिशा को बदलता पिछड़ा और दलित समुदाय


 बिहार की सामाजिक संरचना, परंपराओं और रूढ़ियों के ताने-बाने से बुनी गई एक ऐसी व्यवस्था थी, जिसमें बिहार की राजनीति के प्रवेश द्वार को पिछड़ों और दलितों के लिए बंद करके रखा गया था। समय बदला, लोग बदले ,लोगों के विचार बदले, लोगों के व्यवहार बदले और लोग परंपरागत रूढ़ियों को तोड़ते हुए लोकतंत्रिक मूल्यों में आस्था प्रकट करने लगे, जिसने बिहार के पिछड़ों और दलितों के लिए बिहार की राजनीति के प्रवेश द्वार को खोल दिया और इस प्रक्रिया में उत्प्रेरक का कार्य किया, बिहार की समाज व्यवस्था में अपनी सशक्त पहचान बनाने वाले यादवों  के नेतृत्व ने।

    मंडल कमीशन की सिफारिशों ने भारत के साथ-साथ बिहार की राजनीति को पूरी तरह से प्रभावित किया। इसी समय बिहार की राजनीति को निर्णायक मोड़ दिया गया ,यादव नेतृत्व के द्वारा। लालू यादव को बिहार की सत्ता में मुख्यमंत्री का पद मिला और इन्होंने अपने आक्रामक भाषा शैली के द्वारा परंपरागत सामाजिक संरचना को नष्ट-भ्रष्ट कर दिया। लालू यादव ने अपने भाषणों में सवर्णों का विरोध कर अपने राजनीतिक हित को साधने की भरपूर कोशिश की, लेकिन इसी कोशिश में उनका छुपा हुआ एजेंडा भी पूरा हो रहा था ,जिसमें बिहार की ऊंच-नीच की व्यवस्था पर करारा प्रहार करते हुए बिहार के सामाजिक और राजनीतिक व्यवस्था में वास्तविक समानता की जमीन तैयार की गई।

            बिहार की राजनीति में  पिछड़ों और दलितों का प्रवेश बहुत पहले ही हो चुका था, लेकिन वह बिहार की राजनीतिक और समाज व्यवस्था के बदलाव का कारगर माध्यम साबित नहीं हो सका। लालू यादव से पहले बिहार की राजनीति में यादवों सहित पिछड़ों और दलितों की छिटपुट मौजूदगी कोई व्यापक बदलाव नहीं ला पाया।
            बिहार की राजनीति में इस समय पहली बार जन चेतना को झकझोड़ा गया और उसे अपने अधिकारों के प्रति जागरूक किया गया। लालू यादव ने लोगों को आवाज तो दिया ,लेकिन उसके मुकाबले रोजगार के अवसरों का सृजन करने में पूरी तरह सफल नहीं हो पाए ,जिसके परोक्ष प्रभाव के रूप में अपराध में वृद्धि हुई, जो कि यादव नेतृत्व के बड़ी कमजोरी के रूप में उभर कर सामने आया।
          बिहार की राजनीति में लालू यादव ने जो पिछड़ों और दलितों को आवाज दी, वह दलितों और पिछड़ों के दिलो-दिमाग में इस कदर रच बस गया कि इनमें स्वाभिमान के साथ-साथ अभिमान का भी क्रमशः विकास हुआ। अब सवर्णों के वर्चस्व को चुनौती देने वाले पिछड़े और दलित समाज में यादव नेतृत्व को, यादवों के वर्चस्व के रूप में समझा जाने लगा और उसे चुनौती दी जाने लगी।
        बिहार की राजनीति में अब  यादवों और गैरयादवों में वर्चस्व की लड़ाई शुरू हुई। इस लड़ाई का प्रमुख कारण लालू यादव के करीबी यादव नेताओं की गैर जिम्मेदाराना हरकत एवं बयानवाजियों को माना जा सकता है, जिसके कारण पिछड़ी जाति के गैर यादव नेताओं के मन में यादवों के प्रति विद्रोह और असंतोष का भाव पैदा होता है। समानता की लड़ाई लड़ने वाले लालू यादव के करीबियों में भी असमानता का भाव पैदा होने लगा और लालू यादव के जनक्रांति को सफल बनाने का सपना बिखरने लगा।
             लालू यादव की राजनीति कभी भी सवर्णों के खिलाफ नहीं थी, बल्कि उनकी लड़ाई थी सवर्णों के साथ पिछड़ों और दलितों को राजनीति में समान अधिकार दिलाने की, ताकि समता के लोकतांत्रिक अधिकार को संविधान के पन्नों से निकाल कर वास्तविकता की भूमि पर स्थापित किया जा सके।
            बिहार की राजनीति में अब यादवों के  विरुद्ध आवाज बुलंद किया जाने लगा, जिसे नेतृत्व प्रदान किया पिछड़ी जाति के ही नीतीश कुमार और दलित समुदाय के रामविलास पासवान ने। हालांकि लालू यादव की राजनीतिक परिपक्वता ने उसे 15 वर्षों तक बिहार की राजनीति में सत्ता के शीर्ष पर बने रहने में मदद की। एक लंबे समय तक सत्ता में बने रहने की अतिरिक्त महत्वाकांक्षा ने लालू यादव को जनक्रांति के मकसद से भटका दिया और वे सत्ता सुख की राजनीति में उलझते चले गए।    
         बिहार की राजनीति में लालू यादव के बाद सत्ता के शीर्ष पर हालांकि पिछड़ी जाति के ही नीतीश कुमार बने हुए हैं। लालू यादव ने जहां जातीय समानता के रूप में सामाजिक समानता की बुनियाद रखी, वहीं नीतीश कुमार ने लैंगिक समानता के रूप में सामाजिक समानता के विचार को आगे बढ़ाया। महिलाओं को दिया जाने वाला आरक्षण लैंगिक समानता को मुकम्मल रूप तो देता ही है, साथ ही साथ महिला आरक्षण नीतीश कुमार का सबसे बड़ा राजनीतिक हथियार भी है ,जिसने अब तक नीतीश कुमार को बिहार का नेतृत्व प्रदान करने का मौका दिया है, हालांकि सत्ता में बने रहने की चाह ने नीतीश कुमार को भी अवसरवादी राजनीति करने के लिए मजबूर किया।
           बिहार की राजनीति में सत्ता के शीर्ष पर दलित नेतृत्व के रूप में आसीन होने का अवसर जीतन राम मांझी को मिला, लेकिन उनका कोई विशेष प्रभाव बिहार की राजनीति पर नहीं पड़ा। बिहार की राजनीति में सत्ता के शीर्ष पर आसीन होने का अवसर तो दलित नेता रामविलास पासवान को नहीं मिला, लेकिन सत्ता के सहयोगी के रूप में किसी न किसी रुप में लालू यादव के काल से लेकर अब तक बने हुए हैं और यही कारण है कि बिहार की राजनीति में उसे अवसरवादी नेता के रूप में भी जाना जाता है।
                     ---- डॉ रोशन रवि
         (असिस्टेंट प्रोफेसर, के.डी.एस. कॉलेज ,गोगरी, खगड़िया)




Backward and Dalit communities changing the political direction of Bihar



                

Backward and Dalit communities changing the political direction of Bihar:A system woven by the fabric of Bihar's social structure, traditions and stereotypes was one in which the gateway to the politics of Bihar was closed to the backward and the Dalits.  Time changed, people changed, people's thoughts changed, people's behavior changed and people broke the traditional stereotypes and started believing in democratic values, which opened the gateway of Bihar politics to the backward and Dalits of Bihar and in the process  Worked as a catalyst in the Yadavas, who established their strong identity in the social system of Bihar.

                  The recommendations of the Mandal Commission completely affected the politics of India as well as Bihar.  At the same time, the politics of Bihar was given a decisive turn by the Yadav leadership.  Lalu Yadav got the post of Chief Minister in the power of Bihar and he destroyed and corrupted the traditional social structure through his aggressive language style.  In his speeches, Lalu Yadav tried his best to protect his political interest by opposing the upper castes, but in this effort his hidden agenda was also being fulfilled, in which Bihar's social system was being attacked by the social system of Bihar.  And the ground of real equality was laid in the political system.
             The entry of backward and Dalits in the politics of Bihar had already happened long ago, but it could not prove to be an effective means of changing the political and social system of Bihar.  Prior to Lalu Yadav, the sporadic presence of backward castes and dalits including Yadavs in Bihar politics could not bring about any major change.
             For the first time in Bihar politics, public consciousness was shaken and made aware of its rights.  Lalu Yadav gave voice to the people, but could not succeed in creating employment opportunities more than that, due to which there was an increase in crime as an indirect effect, which emerged as a major weakness of the Yadav leadership.  He Came.
           Lalu Yadav gave voice to the backwards and Dalits in Bihar politics, it was so well established in the hearts and minds of the Dalits and backward that in them self-respect as well as pride developed.  Now, the Yadav leadership in the backward and Dalit society, which challenged the supremacy of the Savarnas, was perceived and challenged as the supremacy of the Yadavs.
         In the politics of Bihar, the battle for supremacy started between the Yadavs and the non-tribes.  The main reason for this fight can be attributed to the irresponsible actions and rhetoric of Yadav leaders close to Lalu Yadav, which creates a feeling of rebellion and dissatisfaction towards the Yadavs in the backward caste of non-Yadav leaders.  A feeling of inequality also arose among the close ones of Lalu Yadav, who fought the fight for equality and the dream of making Lalu Yadav's people's revolution successful.
              Lalu Yadav's politics was never against the upper castes, but his fight was to bring backward and Dalit equal rights in politics with the upper castes, so that the democratic right to equality could be removed from the pages of the constitution and established on the land of reality  .
             In Bihar politics, the voice against Yadavs was being raised, which was led by Nitish Kumar of the backward caste and Ram Vilas Paswan of the Dalit community.  However, Lalu Yadav's political maturity helped him stay on top of power in Bihar politics for 15 years.  The extra ambition to remain in power for a long time led Lalu Yadav to deviate from the motive of public revolution and he got entangled in the politics of power pleasure.
          In Bihar's politics, after Lalu Yadav, Nitish Kumar, though from a backward caste, remains at the top of power.  While Lalu Yadav laid the foundation for social equality in the form of ethnic equality, Nitish Kumar pioneered the idea of ​​social equality as gender equality.  Reservation given to women not only enhances gender equality but at the same time, women's reservation is also the biggest political weapon of Nitish Kumar, which has given Nitish Kumar the leadership of Bihar till now, although in power  The desire to continue also forced Nitish Kumar to pursue opportunistic politics.
            Jitan Ram Manjhi got the opportunity to occupy the top of power in Bihar politics as a Dalit leadership, but he did not have any special impact on the politics of Bihar.  Dalit leader Ram Vilas Paswan did not get the opportunity to occupy the helm of power in Bihar's politics, but has remained in some form as an ally of power since Lalu Yadav's time till now and this is why Bihar  He is also known as an opportunist leader in the politics of India.
                      ---- Dr. Roshan Ravi

          (Assistant Professor, KDS College, Gogri, Khagaria)








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